Research update

Nou ik begin deze blog maar even met een update van t onderzoek, want alleen verhalen horen over onze leuke weekenden vol avonturen is natuurlijk ook niet de bedoeling;)

De afgelopen 2 weken hebben Wieke en ik echt hard gewerkt. En hard is echt hard! Soms wel meer dan 9 uur per dag! We begonnen vroeg en aan t eind van de middag (17u) gingen we nog de community in voor interviews. Want vorige week hadden we gemerkt dat veel mensen niet thuis waren overdag. Vaak op zoek naar een baan of hun fruits&veg aan t verkopen in town of @ the factories, om nog enig inkomen te krijgen. Nu hebben we ongeveer 35 mensen geinterviewd en voorlopig is dat wel genoeg. Het lopen door de wijk, het zien van de mensen en de leefomstandigheden en het horen van de verhalen is impressive. Sommige mensen wonen echt in een golfplatenhutje waar alleen een bed en een kast in past, anderen iets groter waar dan een heel gezin in leeft. We gaan altijd met z'n 3-en interviewen. Wieke of ik stelt de vragen in het Engels, Kebi vertaalt in sesoetho en het antwoord in Engels schrijven we dan op. De leukste vraag vind ik: welkeskills zou je willen leren? De ene zegt: ik wil graag kinder dokter worden, ik wil graag leren naaien zodat ik zelf kleren kan maken, ik wil graag leren bouwen zodat ik mijn huis beter kan maken, ik wil alles leren, maakt niet uit wat! Gewoon om in aanraking te komen voor deelname aan de skill training. Maar andere mensenwillen iets specifieks leren, en wanneer ze dat vertellenveranderd hun gezichtsuitdrukking en lijkt het alsof de ogen beginnen te stralen.Door zo'n vraagte stellenspreek jesoms hun droom of wens aan voor de toekomst. Iets wat niet iedereenheeft of doet: vooruit kijken. De meeste leven bij de dag en maken geen plannen voor de toekomst. Zo kom je ook pmerkelijkemensen tegen met opmerkelijke verhalen.We spraken een vrouw die in een brak huisje woont met een man en 7 kids! Het achterste deel was van baksteen en het voorste van golfplaten. Eerste indruk is: het ziet erslecht gebouwd uit, niet recht en nietwaterdicht. Maar als je met die vrouw praat verteld ze dat ze graag wil leren (huizen) bouwen! En als ze dan verteld dat ze haar eigen huis heeft gebouwd, kijk je er ineens heel anders tegenaan en krijg je bewondering voor haar! Een klein, tenger, mager vrouwtje dat haar eigen huis heeft gebouwd voor haar gezin! Amazing!

Een ander voorbeeld/real life story: een vrouw woont met 10 kids(!) in een klein huisje. Alle 10 zijn van haarzelf. (Het komt vaak voor dat mensen zorgen voor kids die niet van hunzelf zijn, ook al hebben ze het nog zo arm. Community care is heeel normaal hier.) Eén van de vragen is: wat denk je dat de gevolgen zijn van jou werkeloosheid, op de toekomst van je kinderen? Best een confronterende vraag, met ook een confronterend antwoord. Vaak zeggen mensen: no future. Deze vrouw zei dat ze bang was dat haar kinderen niet allemaal naar (high)school konden gaan omdat ze het niet kan betalen. Dat is hier de realiteit. Als kinderen al naar school gaan is het vaak alleen de basisschool (omdat die gelukkig gratis is(lang leve de millenniumdoelen)). Maar high school kan je niet betalen als je geen baan hebt en alleen maar een klein groentetuintje hebt, en ook nog is 10 kids en jezelf moet onderhouden!

Deze weekhebben we interviews verwerkt, gestoeid met programma's en computers, deelvraag uitgewerkt en een dagje naar Bloemfontein en Ladybrand voor een prijsindicatie voor de spullen die we nodig hebben. En een dag was ik ook ziek tussendoor. Ben nog steeds nietr helemaal beter, maar work goes on;)
Ook is deze week een team vanuitde US overgekomen die de trainers hier gaan leren sierraden maken. Donderdag werden ze officieel welkom geheten door het opvoeren van verschillende stukjes. De playgroup zong liedjes, de pre-school deed een traditionele dans, de huismoeders zongen hymes en 2 maintanence-guys deden ook een traditionele dans. Echt super leuk om dit te zien! Natuurlijk veel foto's en video's gemaakt, die ik ook gedeeltelijk met jullie zal delen. Ik kan helaas niet te veel foto's erop zitten want het duurt echt ellenlang om ze op te laden... Als je meer wil zien, zal je toch echt moeten wachten totdat ik terug ben;-)

Vrijdag worden de trainers getraind,4basotho dames. Wij mochten ook meedoen.Na wat opstartproblemen had ik twel onder de knie en3,5 uur later(!) heb je dan eindelijk resultaat!Voor juni moeten er 500 klaar zijn. onze eerste bestelling!!! :-D In verschillende modellen en verschillende maten.Dat was deze week. Komend weekend doen we het wat rustiger aan. Wel gaanwezaterdag met een paarvrijwilligers mee naar TY. Wat de hele naam is weet ik ff niet, want die is te lastig om uit te spreken:p, dus houden we het bij de afkorting;) Verder zondag naar de kerk en misschien nog zwemmen@ Maseru sun hotel, waar ook onze amerikaanse vrienden verblijven;)

Trouwens, dit is het adres waar je dingen naartoe kan sturen;) Box 339 Ladybrand 9745 South Africa (Dit postadres is betrouwbaarder dan die in Maseru, dus vandaar in SA)

Tot de volgende blog! :D

Reacties

Reacties

Sief

Hey Eline!

Superleuk om weer te lezen zeg!! Gaaf dat je mensen kan uitdagen om wel over de toekomst na te denken. Echt belangrijk! Gaaf! Ben benieuwd hoe het verder gaat met de skills training ed. Die sieraden workshop ziet er al tof uit! Verder ga ik er maar vanuit dat je inderdaad ook erg geniet, maar met al die kids om je heen ga ik er vanuit dat dat wel goedkomt ;-) Wel genoeg slapen he? Je moet nog wel een maand of twee :D

Liefs en een hug van Sief

(vanuit NL waar de zon deze week doorbrak en de eerste krokusjes zijn gespot :D Summertime!!! Al sneeuwt het nu weer licht... hmm)

Loes

Ha Eline!

Zo, wat een verhaal zeg! En zo te lezen verveel je je echt niet :) Gelukkig maar! Wat een heftige story's daar, maar wat fijn dat al die mensen daar zo open en eerlijk zijn en jullie ze gaan trainen! Leuke workshop! Mooie foto's!
Je bent echt goed bezig!
Geniet ervan enneh, werkse :)

Liefs Loes - die ook van de eerste echte zonnestrale geniet

Rien

Vanuit Porto wordt je ook gevolgd ;-): leuk om weer wat te horen en heel veel succes/sterkte/plezier daar verder!!

Rien

PS: volgende keer mag het best wel weer een weekend verhaaltje worden hoor...;-)

Suzanne

Ha Eline!

Wat een verhalen weer! Super om alles te lezen! Zo te lezen vermaak je je wel ;) Hier in Ned begint de lente een beetje door te dringen, eindelijk! Hey geniet er nog lekker van, voor je het weet ben je weer terug...

Liefs, Suzan

Kim

Hey Eline,

Tof om weer wat van je te horen! Klinkt allemaal super interessant dat onderzoek van jou. Ben benieuwd hoe het allemaal verder gaat!
Beterschap voor het laatste eindje ziek zijn en geniet ze!

Liefs Kim

jurgen boontje

heb je ook mannen gesproken? Ik ken hier in nederland iemand die timmerlui in mozambique wil bijscholen. Werken met hout en zo zit dat ook bij jullie skill plannen?

Gerdien

Ej moedertje no. 4*,

Ook al vind ik weekend verhalen - waarin je ook meer beschrijft dan 'we hebben heerlijk dit en dat gedaan' - ook uit de kunst, ik vind het ook tof om weer over jullie project te lezen. Ik denk dat die glimlachen jullie aanmoedigen om bij het (misschien wel saaie) uitwerken van de interviews achter de compu!? Zet 'm op weer deze week. Enne... kijk ook lekker om je heen en verder dan jullie neus lang is!
Hoe was TY? Ik ben een soort van nitwit; is dat een soort van muziek?? Thank You?

Een zonnige groet vanuit een overheerlijk super de luxe zonnig NL waar ik enorm van geniet! GD

*Ik mis je... (Nja, je weet wel hoe laat het is, of althans was... : -D)

Haske

Zo te horen is het harde werken begonnen :-)! Bijzonder zeg die verhalen van die gezinnen! Ik hoop echt dat de skills training goed gaat draaien, want daardoor kunnen veel mensen toch iets meer hoop krijgen dan ze nu al hebben!
Bijzonder he om te ontdekken wat voor kracht er soms in mensen zit waarvan je het niet verwacht!

Werkse, wordt gauw helemaal weer beter en geniet daarnaast ook maar van je weekendjes :)!

Xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!