Weekendje paradise Malealea

Afgelopen weekend zijn we naar Malealea geweest, een prachtig gebied met overal waar je kijkt bergen, in alle soorten en maten. Zaterdagochtend 8u vertrokken we met de taxi naar t centrum. Daar lopend over de markt naar een volgende taxistandplaats waar we in de taxi moesten wachten die ons naar Malealea zou brengen. Na een uur was de taxi vol, dus kon de taxi vertrekken. Tja ze heb ben hier een heel apart en ingewikkeld taxisysteem, dat hebben we wel ondervonden vooral dit weekend. De taxi was bloedje heet, plakkend aan de banken, geen ruimte voor voeten of een tas. Trillende boxen boven je hoofd waar geluid uitkomt waardoor je de bas voelt via het dak, in de stoelen en in jezelf... Muziek hard draaien is iets wat ze hier heel goed kunnen;) Naar malealea was een 80 km rit met wegwerkzaamheden (asfalt aanleggen), daardoor 1 richtingsverkeer stukken en mooie borden langs de weg met 'Please don't kill us!' en een smekend werkmannetje ernaast...Tja..heel bijzonder;) Maar blijkbaar wel nodig want die driver die rijd bij een bordje 50 minstens 100 de berg af, pas wanneer hij echt moet stoppen staat ie in 3 seconden van 100 naar 0. Bij het bordje ' Malealea lodge 7 km' stopten we op een splitsing. Na een heen en weer gepraat tussen de passagiers in t sesoetho begrepen we uiteindelijk dat wij de enige 2 waren die naar links wilden, naar malealea, de rest van de inzitenden wilden naar rechts.. Dus aan ons het verzoek om maar uit te stappen(in de middle of nowhere) en te wachten op de volgende taxi(That will arrive soon! What is soon? about 20 min.. Yeah right.....) Wij waren best pissed off en weigerden eerst die traxi uit te stappen, want die man had gezegd naar malealea te gaan, dus wilden we ook dat hij dat zou doen. Maar ja uiteindelijk moesten we toch maar uitstappen en kregen 10 maluti terug om de taxi naar malealea te betalen. Wij vonden dat te weinig en probeerden er 15 van te maken, maar daar trapte hij niet in... Helaas. Dus daar stonden we dan, te wachten op de taxi.. tiktak.. Een uur later kwam er 1 aan. Wij de taxi weer in. Heuvel op, boven aan de berg was ' de gate to paradise'! Wauw wat een uitzicht ineens! Waar dat uitzicht en die bergen ineens vandaan komen is unbelieveble! Overal waar je kijkt grote, prachtige bergen! Daar zijn de alpen niks bij! Eenmaal aangekomen bij de lodge met typische basotho hutjes hoorden we dat de goedkope hutjes met alleen 2 bedden bezet waren, dus wij mochten in het hutje met eigen wc en douche! Heerlijk! Eindelijk een goed bed met goed matras, want degene die wij hebben hier is prut. Er zit een kuil in en als je ligt voel je de bodem. Met pijn in rug en heupen wakker worden is niet heel fijn.. Maarja, zodra we het terrein opliepen kregen we een heerlijk vakantiegevoel. Het hutje was klein, maar mooi! En het uitzicht... oe lala!! Hier kan ik zeker wel een week vertoeven! Na een bescheiden lunch gingen we met een gids een 4u durende hike doen! Jaja, en dat in die hitte! 2u heen over bergen, langs de rivier via de stenen 10 keer heen en weer hoppen, door de bushbush over rotsen, uiteindelijk aangekomen bij de waterval! Prachtig! Het water zag er heerlijk uit dus hup uit de kleren, in bikini het water in! Lekker onder de waterval afkoelen! Terug weg weer door de bushbush over onbegaanbare wegen, met gebrek aan bordjes en echte paden, dus de gids was wel handig. Het laatste stuk was erg zwaar, want we moesten de berg met rotsen opklimmen en met die ijle lucht is dat ook niet gemakkelijk. Het ging ook niet geleidelijk omhoog, maar best stijl. Helemaal buiten adem boven gekomen was het uitzicht super mooi! Terug in de lodge waren we bekaf, maar we hadden het voor geen goud willen missen!

Zondagochtend werden we vroeg wakker, maar we hadden wel goed geslapen! Eindelijk een keer niet wakker worden in een kuil van je matras met rugpijn!;) Eerst genoten van een heerlijk ontbijt, stiekem toast meegenomen als lunch (tja, je bent Nler of niet;)). Daarna gingen we iets doen waar ik al heel lang naar uit heb gekeken: Paardrijden!! Wauw, wat was dat lang geleden(bijna 10 jaar)! Het was heerlijk om weer op de rug van een paard te zitten en tegelijkertijd te kunnen genieten van het prachtige landschap! Ook al had ik een lui, koppig en eigenwijs paard, in tegenstelling tot die van wieke die een racepaard had toegewezen gekregen, heb ik toch een uur lang erg genoten! Helaas geen tijd voor echt nagenieten. Zodra ik van het paard af was en terug liep naar ons hutje voelde ik de eerste portie jeuk al aankomen... Conclusie: nog steeds allergisch voor paarden :S :( Helaas pindakaas. Snel omkleden en afleiding zoeken en uitchecken. Ook al zouden we nog wel een week daar in die lodge kunnen doorbrengen, moesten we er toch aan geloven en met de taxi terug naar huis.

De terugweg was ook weer bijzonder. We reden weg met 4 passagiers in de taxi. Onderweg pikten we steeds mensen op totdat we ‘vol' waren. Vol is hier een relatief begrip;). 24 mensen in 1 taxi is tot nu toe het record dat we hebben meegemaakt, terwijl het busje gemaakt is voor max. 15 mensen.

Toen we ergens in een dorpje aankwamen moesten we stoppen. Voor ons stond een taxi en achter ons. We weten niet precies wat er aan de hand was, maar het leek alsof ze eerst de 1e taxi vol wilde hebben, dus een paar mensen van onze taxi gingen naar de voorste taxi. En de mensen van de achterste taxi maakten onze taxi vol, zodat de laatste leeg was. Buiten heel wat onderhandelingen met geld. Uiteindelijk waren we dus vol en konden we weer verder. Paar 100 meter verder weer heel wat taxi's. 1 man van onze taxi ging eruit en werd meteen door een andere man vastgepakt, t is bijna vechten om klanten daar! Verderop waren 2 mannen letterlijk aan het vechten... Gelukkig konden wij weer verder rijden want wij zaten wel vol.

Na 3 uur rijden kwamen we aan in Maseru, waar we een telefoontje kregen van lina of we ook naar het zwembad kwamen! Heerlijk even afkoelen! Om het weekend compleet te maken zijn we aan het eind van de middag naar de pizzaboer geweest en hebben daar genoten van een heerlijke pizza! Terug op BG konden we de nieuwe NLse vrijwilliger verwelkomen, genaamd Else. Jaja, nu zitten we met 5 NL-se meiden in 1 huis, dolle drukke boel, heerlijke gezelligheid!:)

Arriënne

Goed zo, dat klinkt erugh goed daar!! Ik ben benieuwd naar de foto's :D :D Liefs,

margo

hey dat klinkt lekker. gelukkig dat je genoten hebt!! na zo'n week vol bijzondere ervaringen zo te lezen mag dat ook wel!!

geniet er van

liefs margo

Gerdien

Ha Eline,

Leuk je blogs weer te lezen en je foto's te zien. Bij elkaar geeft het denk ik een aardige indruk waar je vertoeft en wat je zoal doet: van trieste gebeurtenissen en het zien van leed tot een enorme hoeveelheid lol met andere meiden.

Heerlijk om zo een mini-vakantietje mee te pakken. Daar gaan er meer van volgen? Jammer dat je dat bed niet mee kon nemen... Goed slapen is fijn, maar lekker wakker worden evenzo...

Welterusten!

Greez, GD

Haske

Hey Eline,

Klinkt goed allemaal! Wel heftig van die baby, maar vind dat je het heel mooi hebt beschreven. Het is zeker erg lekker om naast jullie onderzoek even te relaxen :) Heel goed, vooral blijven doen :)!

Liefs,
Haske

Geeske

Ha Eline,
Heb net even m'n achterstand met het lezen van je blogs weggewerkt. Leuk om zo te lezen wat je allemaal meemaakt. Veel succes met alles!!
Liefs,
Geeske